Aalto-yliopistoon perustettiin Suomen ensimmäinen peliprofessuuri. Perttu Hämäläinen aloitti maaliskuun lopulla Perustieteiden korkeakoulun sekä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun yhteisenä apulaisprofessorina.

Tekniikan tohtoriksi ja taiteen maisteriksi valmistuneella Hämäläisellä on tutkintojensa ohella käytännön kokemusta pelialalta. Hän on työskennellyt Virtual Air Guitar Companylla, joka tuotti esimerkiksi ensimmäisen suomalaisen Kinect-pelin, Kung-Fu High Impactin.

Peliprofessorin tavoitteena on tuoda yhteen koodaajat, suunnittelijat ja taiteilijat, jotta saataisiin kehitettyä uudenlaisia työkaluja pelin tuotantoon. Tutkimuksesta pitäisi olla hyötyä pelialan yrityksille.

Pelinkehitys perustuu pitkälti iterointiin eli ideoiden kokeilemiseen ja hiomiseen. Mitä nopeammin suunnittelijat pääsevät testaamaan ideoitaan käytännössä, sitä nopeammin ja laadukkaammin peli myös valmistuu. Tähän voidaan vaikuttaa luomalla uudenlaisia työkaluja.

– Esimerkiksi Median laitoksella 3D-mallinnusta opiskeltaessa ja tutkittaessa varmasti tuskaillaan, eikö sitä voisi tehdä helpommin. Mallinnusohjelmistojen virheiden tunnistamisen ja kiertämisen ei tarvitsisi kuulua animaattorin tai mallintajan ammattitaitoon, Hämäläinen hahmottelee.

Aalto-yliopisto järjesti viime viikon torstaina Aalto in the Game -tapahtuman, jonka tavoitteena oli värvätä osaajia pelialalle. Paikalla esittäytyivät muun muassa Remedy, Rovio, Bugbear ja RedLynx.

Lähde: Aalto-yliopisto