Youtube-journalisti Luke Stephens järjesti pelinkehittäjille ja modaajille kyselyn Starfield-pelin nykytilanteesta. Suurin osa vastauksista kallistui pakkasen puolelle.

Kyselyssä ei arvosteltu Starfieldia pelikokemuksena, vaan ainoastaan tekniikkana. Teknisiin ongelmiin lukeutuu esimerkiksi lataustauot, pelimaailman pilkkominen rajattuihin alueisiin ja hahmojen tekoäly. Peli itsessään on kohtuullisen tykätty, vaikka siitä ei tullutkaan Skyrimin kaltaista täysosumaa.

Kehittäjiltä kysyttiin muun muassa: ”Asteikolla 1-10, miten arvioisit Starfieldia teknisellä tasolla?” Vastausten keskiarvo jäi 4-5 välimaastoon. Toinen kysymys kuului: ”Miten arvottaisit Bethesdan käyttämää Creation-pelimoottoria?” 78% vastaajista antoi 5 tai alle, keskiarvon ollessa 3-4.

Tärkeimpään kysymykseen: ”Onko Starfieldin isoimmat ongelmat mahdollista korjata päivityksillä?” 68% vastasi ”Ei” ja vain noin 16% uskoo sen olevan mahdollista.

Yksi vastaajista avaa tarkemmin ongelmien juurisyitä: ”Lataustauot ovat väistämättömiä johtuen pelin vaatimasta määrästä fysiikanmallinnusta. Sen korjaamiseksi koko moottori täytyisi uudistaa.” Tämä viittaa siihen, kuinka Bethesdan pelit muistavat ja laskevat jokaisen pienenkin inventaario-esineen sijainnin, painon ja fysiikan.

Rajoitteeksi muodostuu myös proseduraalisen maailmanluonnin perustuminen float-muuttujiin, minkä takia moottori hajoaisi, jos pelaaja matkustaisi liian kauas laskeutumispaikasta planeetoilla. Siksi se on estetty näkymättömillä seinillä.

”Monia naarmuja voi paikata, mutta amputoitujen raajojen kokoisiin ongelmiin eivät laastarit riitä”, kuuluu toinen kommentti.

Bethesda on luvannut jatkaa Starfieldin laastarointia päivitysten ja lisäosien muodossa.

Jutun lähde: Luke Stephens

Kuvat: Bethesda

Lisää luettavaa