Pelaaja vieraili viime vuoden lopulla Mortal Kombat -studio NetherRealm Studiosilla. Pääsimme Chicagossa majaansa pitävällä pelistudiolla jututtamaan verisen mätkeen toista isää Ed Boonia, joka intoutui haastattelussamme puhumaan muun muassa sarjan historiasta.

Mortal Kombat tunnetaan erityisesti yltiöväkivaltaisista fatality-lopetusliikkeistään, jotka ovat kohauttaneet kansaa jo 1990-luvun alussa ilmestyneestä ensimmäisestä Mortal Kombatista lähtien. Fatalityt ja sarjan muutoinkin verinen luonne nosti videopeliväkivallan uutisotsikoihin, mutta mistä idea lopetusliikkeisiin sai kipinänsä?

– Niin kummalliselta kuin se kuulostaakin, fatalityt saivat inspiraationsa Street Fighterista. Siinä tarpeeksi ahkeralla hakkaamisella vastustajan saa hoipertelemaan tajuttomana, jolloin tähän voi iskeä muutaman ilmaisen iskun. Vihasin aina sitä, jos tajuttomuus osui omalle kohdalle, mutta rakastin valtaa tehdä mitä vain puolustuskyvyttömälle vastustajalle. Se oli hieno tunne, Boon pohjustaa.

 – Siirsimme hoipertelun kokonaan taistelun loppuun, jolloin ottelu itsessään oli jo oteltu. Ilmaisiskut eivät enää vaikuttaneet varsinaiseen lopputulokseen, koska osa pelaajista piti niitä epäreiluina, sillä tajuttomuutta pystyi pitkittämään oikeilla liikkeillä. Toisin sanoen päätimme antaa voittajalle mahdollisuuden nöyryyttää häviäjää vaikkapa mojovalla yläkoukulla. Nopeasti tämän jälkeen syntyi idea, että mitäpä jos tajuttomalta voisi repiä sydämen rinnasta, lyödä pään irti tai tehdä jotakin muuta repäisevää, hän kertoo.

Boonin haastattelun voi lukea kokonaisuudessaan tammikuun Pelaaja-lehdestä, jonka suurartikkelissa tutustumme Boonin ja NetherRealmin uusimpaan luomukseen, Mortal Kombat X:ään. Pureudumme lehden sivuilla muun muassa Mortal Kombat X:n uusimpaan hahmopaljastukseen, tämän taistelutyyleihin sekä pelin uusiin verkko-ominaisuuksiin.

Tammikuun Pelaaja-lehti (numero 148) on nyt saatavilla hyvin varustetuista lehtipisteistä. Sen muuhun sisältöön voi tutustua tarkemmin täällä.