Naughty Dog myytiin Sonylle, sillä ”kasvavien budjettien aiheuttama paine oli valtava” – perustaja muistelee suurta päätöstä

Pelinkehityksen budjetit ovat paisuneet vuosien saatossa, mikä on nostanut julkaisijan merkitystä myös Naughty Dogin kohdalla.

8.1.2025 09:32

Kehutuista Crash Bandicoot -, Jak-, Uncharted- ja The Last of Us -pelisarjoista tunnetun Naughty Dogin toinen perustaja Andrew Gavin on avannut syitä, miksi studio myytiin Sonylle vuonna 2001.

Gavin kertoo kattavassa LinkedIn-julkaisussaan pelikehityksen kasvavien kustannusten olleen keskeinen studion myyntiin.

– Miksi myimme Naughty Dogin? Se on kysymys, jota minulta on kysytty lukemattomia kertoja. Vastaus on yksinkertainen: budjetit kasvoivat hallitsemattomiksi, Gavin toteaa.

Lähes 20 vuotta Naughty Dogilla ennen lähtöään vuonna 2004 työskennellyt Gavin kertoo, että menneisyydessä kustannusten kontrollointi oli nykyistä helpompaa.

– Kun perustimme Naughty Dogin 1980-luvulla, pelinkehityksen kustannukset olivat hallittavissa. Rahoitimme kaiken itse käyttäen yhden pelin tuottoja seuraavan kehittämiseen. 80-luvun alkupuolen pelimme maksoivat alle 50 000 dollaria. Rings of Powerin (kehityksessä 1988–1991) aikana budjetit nousivat noin 100 000 dollariin, Gavin kertoo.

Rings of Power tuotti kuitenkin Gavinin mukaan hieman aiempia pelejä enemmän voittoja vuonna 1992. Naughty Dog -veteraanin mukaan yritys sijoitti Rings of Powerin tuottamat 100 000 dollaria vuonna 1993 itse rahoitettuun Way of the Warrioriin.

Vuosina 94-96 kehitetyn Crash Bandicootin tuotanto maksoi puolestaan 1,6 miljoonaa dollaria.

PS2:lle vuonna 2001 julkaistun Jak and Daxterin budjetti ylitti jo 15 miljoonan dollarin rajan. Samana vuonna tapahtui myös studion myynti Sonylle.

– Naughty Dogin myynti Sonylle ei liittynyt pelkästään taloudellisen tulevaisuuden turvaamiseen. Se antoi studiolle resurssit tehdä parhaita mahdollisia pelejä ilman, että paisuvat kustannukset ja pelko epäonnistumisesta musertaisivat meidät täysin. Jälkikäteen katsottuna se oli oikea päätös, Gavin sanoo.

Gavin myöntää että ”AAA-pelit ovat vain kallistuneet siitä lähtien”. Hän toteaa, että nykypäivän suurten pelien kehityskustannukset ylittävät helposti ”300, 400 tai jopa 500 miljoonaa dollaria”.

– Olisimmeko voineet pysyä mukana? Ehkä. Mutta myynti oikealle taholle antoi Naughty Dogille tarvittavan vakauden menestyä. Se mahdollisti sellaisten pelien tekemisen, joista olimme aina haaveilleet!, Gavin kiteyttää.

Naughty Dog paljasti hiljattain uuden pelinsä: Intergalactic: The Heretic Prophetin PS5:lle. Lisäksi studio on kertonut sillä olevan useita projekteja työn alla.

Lue myös: Naughty Dog paljasti uuden pelinsä – tältä näyttää Intergalactic: The Heretic Prophet

Lähde: Eurogamer

Lue myös: PS3-klassikot PS5:lle? Studio tutkii mahdollisuutta tuoda PS3-pelejä nykyiselle konsolisukupolvelle

Lue myös: Miljardimyynnit! GTA 6:n arvioidaan tuottavan vuodessa hurjan määrän rahaa