Huikea putki poikki! Pariisin kesäolympialaiset ovat ensimmäiset 30 vuoteen ilman premium-tason lisenssipeliä

Seuraavaa merkittävää kesäolympialaispeliä saadaan todennäköisesti odotella vuoteen 2028.

4.8.2024 09:00

Pariisin vuoden 2024 olympialaiset ovat ensimmäiset kesäolympialaiset 32 vuoteen, joilla ei ole virallista premium-tason konsolivideopeliä.

Vuodesta 1992 lähtien jokaisilla kesäolympialaisilla on ollut merkittävä virallinen videopeli.

Kesäolympialaispelien putki alkoi vuonna 1992 Olympic Gold -pelillä, joka julkaistiin Sega Mega Drive -konsolille.

Sega on ollut viime vuosina vastuussa olympialaisten virallisista videopeleistä ja julkaissut suurimman osan niistä vuodesta 2007 lähtien. Segan olympialaispeleihin ovat kuluneet myös Mario & Sonic – spin-offit.

Segan viimeisimmät olympialaisvideopelit ovat olleet Tokyo 2020 – The Official Video Game ja Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020. Molemmat näistä julkaistiin vuonna 2019.

Lista lisensoiduista kesäolympialaispeleistä näyttää seuraavalta:

  • Hyper Olympic ’84 (1984 / Konami / arcade)
  • Olympic Gold (1992 / Tiertex / Genesis)
  • Olympic Summer Games (1996 / Tiertex / SNES, PS1, Genesis, 3DO)
  • Sydney 2000 (2000 / ATD / PS1, PC, Dreamcast)
  • Athens 2004 (2004 / Eurocom / PS2, PC)
  • Mario & Sonic at the Olympic Games (2007 / Sega / Wii, DS)
  • Beijing 2008 (2008 / Eurocom / PS3, X360, PC)
  • London 2012 (2012 / Sega / PS3, X360, PC)
  • Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games (2011 / Sega / Wii, 3DS)
  • Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games (2016 / Sega / Wii U, 3DS)
  • Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 (2019 / Sega / Switch)
  • Olympic Games Tokyo 2020 – The Official Video Game (2019 / Sega / PS4, XBO, Switch, PC)

Ainoa tämän vuoden olympialaisiin keskittyvä pelikokemus on ilmaiseksi pelattavissa oleva ja nWayn kehittämä mobiilipeli Olympics Go!. Peli sisältää mikromaksuja ja virallisesti lisensoituja ”NFT-muistoesineitä”.

Seattlen yliopiston viestinnän ja median professori Christopher Paul kertoo Le Monde -lehdelle premium-tason olympiapelin puuttumisen johtuvan puhtaasti taloudellisista syistä. Hänen mukaansa ” urheilupelit ovat äärimmäisen aikaherkkiä tuotteita, joita ostetaan vain urheilukauden alussa”.

Paulista tämä näkyy erityisesti olympiapelien kohdalla, joissa ”julkaisijalla on neljän vuoden välein vain kahden kuukauden ikkuna, jolloin se voi toivoa myyvänsä peliä”.

Lähde: Video Games Chronicle

Lisää luettavaa