Metal Gearin luoja, yksi videopelihistorian arvostetuimmista kehittäjistä ja ohjaajista, Hideo Kojima kertoo viestipalvelu X:ssä, mikä teki vuoden 1987 Metal Gearista niin vallankumouksellisen. Monen mielestä pelaajalle tarjottu valinta siitä, eteneekö hän pelissä hiiviskelemällä vai pyssyt paukkuen, on mullistanut toimintapelien ajattelutavan. Kojima on kuitenkin toista mieltä.
– Metal Gear sisälsi monia aikaansa edellä olevia asioita, mutta sen suurin keksintö oli radiolähettimen tuominen tarinankerrontaan. Lisäksi se oli interaktiivinen, eli pelaaja pystyi lähettämään ja vastaanottamaan viestejä. Peli etenee pelaajan mukana, joten kun draamaa tapahtuu ilman pelaajan läsnäoloa (pelaajan tietämättä), pelaajan tunteet voivat jäädä irrallisiksi,. Kojima avaa.
– Radiolähettimen avulla pelaajan nykyinen tilanne voidaan kuitenkin kuvata samalla kun muiden hahmojen tarinaa tai tilannetta ennakoidaan rinnakkain; BOSS:in henkilöllisyys, hahmon petos, tiimin jäsenen kuolema ja niin edelleen voidaan esittää samanaikaisesti. Se voi myös motivoida pelaajia ja selittää pelin kulkua ja sääntöjä. Vaikka vain pelin hiiviskelyosuutta kehuttiin, nykyään useimmat ammunta-pelit käyttävät myös tätä radiolähettimen ”kikkaa”, Kojima jatkaa.
Metal Gear was packed with things that were ahead of its time, but the biggest invention was including the concept of a radio transceiver in the storytelling. Moreover, it was interactive, allowing you to send and receive comms. The game moves along with the player, so when the… https://t.co/el42pF5hIo pic.twitter.com/Lu0q47Dv0x
— HIDEO_KOJIMA (@HIDEO_KOJIMA_EN) July 13, 2024
Lähde: Hideo Kojima | Kuva: