Tiistaina julkaisunsa saanut suurräiskintä Call of Duty: Ghosts toimii osin suomalaisen teknologian avulla. Pelin pyörittämisessä apua on ilmoitettu tarjoavan Umbra 3 -niminen näkyvyysratkaisuohjelmisto, jonka kehittämisestä on vastannut helsinkiläinen grafiikkaohjelmointiin keskittyvä Umbra Software -yritys.
– Umbran näkyvysteknologia auttaa pelimoottoreita prosessoimaan valtavasti suurempia objektilukumääriä peleissä, erityisesti seuraavan sukupolven konsoleilla. Tämä saavutetaan eliminoimalla ajoissa objektit, jotka eivät ole näkyvissä, Umbran tiedote selostaa.
Call of Duty: Ghostsissa Umbra 3:n voiman pitäisi näkyä pidempien näköetäisyyksien ja yksityiskohtaisten ympäristöjen muodossa. Teknologialle on toki myös ollut jo kysyntää Call of Duty -sarjan ulkopuolellakin. Sitä hyödyntävät parhaillaan muun muassa niin The Witcher 3:a työstävä CD Projekt RED, Destiny-räiskettä väsäävä Bungie kuin myös Quantum Breakin parissa taiteileva kotimainen Remedy Entertainment.
– Umbran moniydinarkkitehtuuri tuottaa tarkan näkyvyysinformaation pelinäkymälle millisekunneissa. Näin säästetään grafiikkaprosessoinnissa sekä vapautetaan arvokkaita resursseja kehittäjien käytettäväksi entistä täyteläisempien peliympäristöjen luomiseksi – pelaajien iloksi.
Ohessa viihdesivusto IGN:n tekemä video Call of Duty: Ghostsin graafisesta puolesta.
Umbran pr-pomo Thomas Puha on tehnyt tänä vuonna parikin vierailua Pelaaja-lehden omassa Pelaajacast-podcastissa. Mies on yksi Pelaajan perustajista.
Lähde: Umbra Software