Tekijä: Nintendo EAD
Julkaisija: Nintendo
Myynnissä: nyt
Pelikoneet: Nintendo 3DS
Moninpeli: Kyllä
Samalla koneella: Ei
Verkossa: 2
Vanha uusi vanha Super Mario
Marion perinteiset seikkailut ovat viime vuosina olleet Galaxyjen tapaisia kolmiulotteisia ja uraa uurtavia spektaakkeleita, joille vastapainona on toiminut New Super Mario Bros. -sarja. Sen tarkoituksena on ollut yksinkertaisesti tarjota kaksiulotteista, vanhaa kunnon Mario ja Luigi -meininkiä.
New Super Mario Bros. 2 on nimestään huolimatta kolmas julkaistu sarjan peli ja periaatteessa suoraa jatkoa vuonna 2006 Nintendo DS:lle julkaistulle New Super Mario Bros.:lle. Mitään kovin ihmeellistä tarinaa ei taattuun Mario-tyyliin ole luvassa tälläkään kertaa, vaan varsin yllättäen prinsessa Peach on jälleen joutunut Bowserin ja koopaliinien kidnappaamaksi. Mitäpä sitä hyvää kaavaa muuttamaan: pelastusretkelle käy tie.
New Super Mario Bros 2.:n tärkein uusi elementti on kolikonkeräyksen korostaminen. Siinä missä normaalisti putkimiehen valuutankeräystä on yleensä rohkaistu vain joka sadannella kolikolla kertyvillä lisäelämillä, tällä kertaa kolikoiden keräämisellä on suurempikin tehtävä. Niitä lisäelämiä saa tosin kolikoita keräämällä edelleenkin.
Pelin perimmäisenä tarkoituksena ei suinkaan ole prinsessan pelastaminen, vaan miljoonan kultarahan kerääminen. Voittaako ahneus ja raha vuosikymmeniä kestäneen pyyteettömän rakkauden? Se jääköön yllätykseksi.
Rahaaaaaaaaaaaaa!
Koska kolikoiden kerääminen on vähän niin kuin pelin ykkösjuju, myös suurin osa uusista bonusominaisuuksista on sidottu rahankeräykseen. Vanhoista uusista ominaisuuksista tarjolla ovat muun muassa ensimmäisestä New Super Mario Bros.:sta palaavat mini- ja megasienet sekä legendaarisesta Super Mario Bros. 3:sta tuttu lentävä pesukarhupuku.
Täysin uusista ominaisuuksista hauskin on palikkanaamio, joka tuottaa kolikoita Marion juostessa ja hyppiessä. Mitä korkeampi hyppy ja kovempi vauhti, sitä kovemmalla vauhdilla Marion päähän facehuggerin tavoin liimautuva palikka sylkee kallisarvoisia kolikoita. Muitakin kolikoiden keräystä avittavia uudistuksia on, mutta palikkanaamiolla on koko hommassa erityinen paikkansa. Mutta mikä?
Vastaus liittyy pelin vaikeustasoon. New Super Mario Bros. 2 on kaksiulotteisesta ulkoasustaan ja vanhojen hyvien aikojen muistelemisesta huolimatta äärimmäisen helppo peli. Kentät ovat lyhyitä ja pääosin helppoja, ja viiden peräkkäisen kuoleman jälkeen pelaaja voi läpäistä kentän kuolemattomana lentämällä. Lisähaastetta tulee piilotetuista tähtikolikoista, joilla avataan uusia ja astetta vaikeampia kenttiä.
Perustasolla homma siis noudattelee Nintendon jo vuosia sitten lanseeraamaa kasuaaliajattelua: New Super Mario Bros 2. on oikeasti käytännössä jokaisen läpäistävissä, kunhan 3DS pysyy käsissä. Hyvä lisä tähän on se, että koska kolikoita kerätään huimaa vauhtia, myös periaatteessa pelaajan etenemistä rajoittavien lisäelämien määräkin kasvaa melkoiseksi.
Tällaisessa tilanteessa vauhdista ja akrobatiasta palkitseva kolikonsylkijä on loistava lisä, koska se rohkaisee kolikoita hamuavia pelaajia periaatteessa tarpeettomaan riskinottoon ja mariomaiseen vauhtiin. Idea antaa pelaajille erinomaisen mahdollisuuden vaikuttaa pelinsä vaikeustasoon ja palkintoihin. Tällaiseen rohkaisuun verrattuna palikoita ja vihollisia kultakolikoiksi muuttavat ominaisuudet tuntuvat melko vaisuilta.
Kaksin aina kaunihimpi
Sarjan toisen osan, New Super Mario Bros Wiin, ehdottomasti paras osio oli samanaikainen moninpeli. 3DS-alusta ei valitettavasti mahdollista aivan yhtä monipuolista ja hulvatonta moninpelikokemusta, mutta sen perusmuotona toimiva samanaikainen kaksinpeli on silti rautaa tuoden helppoihin ja lyhyisiin kenttiin tarpeellista syvyyttä.
Sanomattakin liene selvää, että saman telkkarin äärellä pelattavaan LittleBigPlanet-hurmokseen verrattavissa olevaan tilaan ei tälläkään päästä, varsinkaan jos pelikaveri ei ole edes samassa huoneessa. Muista moninpelitiloista on mainittava sittemmin Cruzin hemaisevien sisarusten tähdittämään telkkarimainokseenkin päässyt Coin Rush.
Jos peruspeli on helppo, niin Coin Rush on laskettavissa jonkinasteiseksi myönnytykseksi tai kunnianosoitukseksi vanhan koulukunnan Mario-masokisteja kohtaan. Siinä ideana on nimittäin läpäistä kolmen kentän rypäs käytössään vain yksi elämä. Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan samalla olisi kerättävä myös mahdollisimman paljon kallisarvoisia kolikoita, josta myös pelitilan nimi juontaa juurensa. Uhkarohkeisiin ja tyhmiin vetoihin usuttava ajanmittaus yhdistettynä anteeksiantamattomaan kerrasta poikki -mentaliteettiin on loistava lisäys pelin muuten melko seesteiseen meininkiin.
Jokin puuttuu
Periaatteessa New Super Mario Bros 2.:ssa on kaikki kunnossa: uudentyyppinen tavoite, hauskoja pelitiloja, hyvin suunniteltuja kenttiä ja joustava vaikeustaso. Vaikka paketti onkin kasattu lähes vuorenvarmalla otteella, tuntuu silti, että se kuuluisa jokin puuttuu.
Mikä se sitten on? Ehkä kyseessä on useampien osien summa. Kentät eivät toimivuudestaan huolimatta tarjoa juuri yllätyksiä, ja erityisesti Super Mario Galaxyjen jälkeen Mario-peleiltä on oppinut odottamaan hieman enemmän laajuutta ja pituutta. Nyt tuntuu siltä, että kolikoiden keräyksen takia pelin kenttien määrää on supistettu.
Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että New Super Mario Bros. 2 olisi huono peli. Siinä ei vain ole samanlaista uutuudenviehätystä kuin 3DS:lle julkaistussa ensimmäisessä New Super Mario Bros.:ssa, eikä toisaalta samanlaista hurmoshenkistä kaoottisuutta kuin moninpeliinsä vahvasti nojaavassa Wii-versiossa. Kannettavista Marioista Super Mario 3D Land taas yksinkertaisesti on vakuuttavampi ja innovatiivisempi kokonaisuus.
Lopputuloksen laskelmoiva toteutus kertoo, että New Super Mario Bros. 2:n selkeimmät kohderyhmät ovat sarjan uudet pelaajat sekä kovan luokan Mario-fanit. Uusille pelaajille se on helposti ja tuskattomasti lähestyttävä, kun taas kovat Mario-fanit pystynevät unohtamaan pelin omaperäisyyden puutteen ja nauttimaan sekä piilotettujen salaisuuksien etsimisestä että uhkarohkeuteen kannustavasta Coin Rushista.
Mikä ihmeen Nintendo EAD?
Monen Nintendon pelin tekijätietojen kohdalla lukee mystinen Nintendo EAD. Monet ovat varmasti miettineet, mikä tämä videopelien superryhmä oikein on. Oikeastihan kyseessä ei ole yksittäinen pelitiimi, vaan lyhenteen taakse piiloutuu nimi Nintendo Entertainment Analysis and Development.
EAD on suurin Nintendon sisäinen osasto, ja se on jakautunut viiteen Kiotossa majaansa pitävään ryhmään sekä kahteen ryhmään, jotka toimivat Tokiosta käsin. New Super Mario Bros.:t ovat kiotolaisen, persoonallisesti Software Development Group No. 4:ksi nimetyn porukan käsialaa. Ryhmä nelonen työskentelee New Super Mario Bros. -nimikkeen lisäksi Pikminien ja vanhojen konsolikäännösten parissa. Vastavuoroisesti taas esimerkiksi ryhmä numero kolmen vastuualueena ovat Zeldat.