Haastattelussa Sony Computer Entertainment Europen johtaja Jim Ryan

Sony Computer Entertainment Europen johtoon on noussut Japaniin siirtyneen Andrew Housen seuraajaksi yhtiön haaran entinen varajohtaja Jim Ryan, jonka ensimmäisenä haastavana tehtävänä on PlayStation Vitan lanseeraaminen Euroopassa. Istahdimme alas miehen kanssa keskustelemaan Vitasta ja sen tulevaisuudennäkymistä.

22.10.2015 10:08

Jos saisit täysin vapaat kädet, minkälainen olisi unelmapelisi? Kysyimme tätä aikoinaan Sonyn pelistudioiden Euroopan johtajalta Michael Dennyltä, ja hän vastasi, että rekkapeli, jossa ajeltaisiin läpi Englannin.

– Vau, eipä olisi uskonut Michaelista! Henkilökohtainen intohimoni on hyvä viini, joten viininjuontipeli kuulostaisi hyvältä. En tiedä miten pelisuunnittelu toimisi, mutta jotakin sen tyylistä se varmaankin olisi! Ehkäpä Movea pyöriteltäisiin kuin lasia? (nauraa)

Mitä olette oppineet PSP:stä siirtyessänne Vitaan? PSP itsessään myi hyvin, mutta pelipuolen myynnit hyytyivät laajalti levinneen piratismin vuoksi.

– Sanoisin ainakin kaksi asiaa. Ensinnäkin Vitalla on selkeämpi visio siitä, minkälaisen aseman haluemme laittelle ja miten tuomme sitä esille. PSP:llä yritimme laajentaa asemaa ja tehdä multimediapuolesta isoa juttua, jotta se olisi muutakin kuin pelkkä pelikone. Vita toki tekee kaiken saman PSP:tä paremmin, mutta rummutamme entistä selkeämmin, että Vita on ensisijaisesti pelikone.

Toiseksi opimme, että käsikonsoleiden pelikokemukset on erotettava kotikonsoleiden peleistä. Tajusimme viisi vuotta sitten PSP:n kanssa, etteivät kaikki pelaajat arvosta PlayStation 2:n kaltaisia pelikokemuksia taskukoossa. Vitalle on aiempaa helpomaa tehdä pelejä laidasta laitaan, koska laitteen uudet ohjaustyylit laajentavat erilaisten pelien skaalaa.

Toisaalta olette jonkin verran puskeneet tiettyjen Vita- ja PlayStation 3 -pelien yhteensopivuutta ja esimerkiksi Konami on tehnyt samankaltaisen aloitteen Transfarring-järjestelmällään. Näettekö saman pelikokemuksen jakamisen laitteella kuin laitteella enemmänkin mielenkiintoisena kokeiluna kuin tulevaisuuden suuntana?

Se on mielenkiintoista aluetta kehittäjille tutkittavaksi. Olemme itse kiinnostuneita sen suomista mahdollisuuksista, sillä meidän lähestymistapamme laajentaa ja vakiinnuttaa PlayStation Networkin asemaa eri alustojen yhdysväylänä.

Haluamme PlayStation 3 -omistajien ostavan Vitan, ja näemmekin ensimmäisten PS3-pelaajien olevan myös Vitan vankimpia kannattajia ja tukijoita. Siksi mahdollisuus jakaa pelikokemus kahden alustan välillä on erittäin tärkeä ominaisuus, jota olemme valmiita tutkimaan laajemminkin.

Minkälaisena näettä käsikonsoleiden tilanteen ylipäätänsä, riittääkö niille tarpeeksi kysyntää ja kiinnostusta? Nintendo 3DS:llä oli huomattava hinnanpudotus, kun taas mobiilipelit ovat halvasta hinnastaan huolimatta koko ajan laajempia ja laadukkaampia. Huomioiden Vitan sisältämän teknologian, laite on halpa, mutta puhtaasti pelaajille se saattaa olla vielä liian kallis.

– Jos toinen ääripää on mobiililaitteilta tutut 99 sentin pelit, toisessa ääripäässä on PS3:n ja Xbox 360:n kaltaiset kotikonsolimaiset pelit. Vaikka tarjoamme pelejä laidasta laitaan, meidän on taattava ydinpelaajille Unchartedin kaltaisilla rikkailla pelikokemuksilla Vitan olevan lähempänä jälkimmäistä ääripäätä, jolloin he näkisivät laitteen olevan hintansa arvoinen.

Entäpä pelitilanne julkaisun jälkeen? Minkälaista pelitukea voimme odottaa Sonylta itseltään ja kolmansilta osapuolita, ja miten huomio tulee jakautumaan Vitan ja PS3:n välillä?

– Julkaisuikkunan yhteyteen Vitalle on luvassa jo 50 peliä, johon lasketaan kauppojen hyllyille ilmestyvät pelit sekä ladattavat pelit. Kun sukellamme syvemmälle vuoteen 2012, luku kasvaa jo satoihin. Meille ei tule samankaltaista tilannetta kuin PSP:n kanssa, jossa konsolilla oli pitkiä kuiviakin kausia kausia.

Huomauttaisin myös, että lähestyessämme kohti myyntisesonkeja, meillä on todella suuri kolmansien osapuolten tuki. Muun muassa Call of Duty ja Assassin’s Creed tekevät debyyttinsä ensi vuoden aikana, eikä kyse ole käännöksista kotikonsoliversioista vaan nimenomaan Vitan toimintoja varten suunniteltuja pelejä.

Edeltäjäsi Andrew House palasi Japaniin työskentelemään PlayStationin parissa. PlayStationin suunnittelutyössä ja lähestymistavassa on heijastunut aina hyvin japanilainen ja bisnesvetoinen ajattelumaailmaa, missä Ken Kutaragin kädenjälki näkyi todella pitkään. Näkisitkö Andrew’n paluun Japaniin avaavan Sonyn lähestymistapaa länsimaisemmaksi?

– Ei välttämättä länsimaisemmaksi, mutta globaalimmaksi. Olemme viime vuosina panostaneet siihen, että bisneksestä tulisi globaalimpaa, koska laitteiden ja pelien kehityskustannukset ovat sen verran korkeita, ettemme voi tehdä pelejä vain yhdelle ryhmälle. Andrew sopii tuohon tehtävään hyvin, sillä hänellä on aiempaa kokemusta sekä Japanista, Amerikasta ja nyt myös Euroopasta.

Ville Arvekari