Mitkä ovat tämän pelin erot alkuperäisosaan?
Gibson: Borderlands 2 on edelleen toimintaa tihkuva räiskintä, mutta olemme saaneet siihen asioita, jotka olivat aiemmin mahdottomia toteuttaa. Nyt tehtävissä voi mennä kohteesta toiseen saumattomasti ilman katkoksia. Tehtävät eivät ole enää ”hoida homma ja palaa takaisin” -tyyppisiä, vaan pelaajan ratkaisut vaikuttavat maailman kehitykseen. Ja tämä on vain tehtäväjärjestelmän uudistus.
Jatko-osa on visuaalisesti monipuolisempi. Mitä teillä on takataskussa sitä varten?
Duc: Ensimmäisessä osassa esittelimme kuivan aavikon, mutta nyt esittelemme kylmän erämaan. Meillä on jäätiköitä, jotka ovat kuin suoraan Islannista, ja nummia, jotka tuovat mieleen Skotlannin ylämaan. Tarjoamme laajemman kattauksen eri värejä ja tunnelmia.
Otatteko huomioon ensimmäistä osaa pelanneiden antaman palautteen?
Gibson: Meillä on studion sisäinen testiryhmä, joka pelaa peliä ja antaa siitä kirjallista ja suullista palautetta. Usein vain yksinkertaisesti testaamme jotain tiettyä asiaa, että toimiiko se. Onko ase sopivan tehoinen, löytyvätkö olennaiset asiat kartalta ja ei kai mihinkään jää jumiin. Tällaisia asioita pohdimme suunnittelussamme. Otamme tietysti huomioon myös tavallisten pelaajien palautteen, mutta testaajiemme palaute on tietysti helpommin jäsenneltävissä ja arvioitavissa.
Tekoäly toimii nyt eri tavalla. Millaisia ajatuksia teillä on sen suhteen?
Gibson: Kuten saatoit huomata, viholliset kuuluvat erilaisiin ryhmiin, jotka saattavat myös tapella keskenään. Lentävät viholliset hyökkäävät robottien kimppuun, kun nämä jätit törmäilevät niihin vahingossa. Kaikenlaista odottamatonta ja hauskaa voi tapahtua eikä sitä tarvitse liikaa kahlehtia. Katsomme vain, että pelikokemus pysyy laadukkaana. Joskus pelaaja voi vain istua ja katsoa, kun vastustajat tuhoavat toisensa.
En ole koskaan räiskintäpeleissä pitänyt nopeista lentävistä vihollisista. Toivottavasti niitä ei ole liikaa.
Duc: [naurua] Kyllä niitä on. Jonkin verran, mutta ei liikaa. Mitä asetta käytät lentäviä vihollisia vastaan? Sillä on suuri merkitys, sillä jotkut aseet tehoavat niihin penteleisiin rutkasti tehokkaammin kuin toiset.
Yhteistyömoninpeli on sarjan tärkein ominaisuus, mutta se oli vähän kömpelö ensimmäisessä osassa.
Gibson: Totta, mutta jatko-osassa pelaajan kaveri voi hyppiä peliin ja pelistä pois sujuvasti ilman häiriötä. Uskon, että sen ansiosta moninpeli ei tunnu millään tavalla kömpelöltä.
Kuinka paljon pelissä on ajoneuvoja?
Duc: Määrä ei oikeastaan ole meille olennaista, vaan se, että kun aiemmin ajoneuvoon mahtui kerralla kaksi pelaajaa, nyt siihen menee neljä. Tuplasti hauskempaa?
Gamescom-messuilla kerrottiin, että jatko-osa on enemmän avoimen maailman peli. Miten tämä näkyy?
Gibson: Lyhyesti sanottuna niin, että jos näet horisontissa esimerkiksi kaupungin, voit mennä sinne. Pelaaja voi nähdä kaukana mielenkiintoisia juttuja, joiden luo pääseminen vaatii vaivaa ja aikaa. Tällä tavalla peli tuntuu enemmän avoimen maailman peliltä, vaikka ei tässä mitään Grand Theft Autoa ollakaan tekemässä.
Duc: Pelissä on joitain todella isoja alueita, kaupunkejakin, mutta en voi sanoa siitä enempää.
Borderlands 2 tuntui addiktoivalta jo lyhyellä testisessiolla. Mikä on teidän reseptinne? Miten luotte koukuttavuuden?
Gibson: Uskon, että kyse on siitä tunteesta, kun tutkii laajoja alueita, löytää tavaroita ja näkee vaivaa, että saa kerättyä niitä. Pian sitä jo toivoo, että löytäisi vielä hienompia. Maailmassa liikkuessaan yrittää aina löytää sen entistä paremman kilven, aseen tai muun asian. Siinä on jännitystä. Joulun tunnelmaa.
Duc: Ja kun yrität saada sitä parasta tavaraa, se on kuin pokeria pelaisi. Koskaan ei tiedä, millaiset kortit saa.
Reseptinne on siis pokeria ja joulua…
Duc: [naurua] Pokeria ja joulua! Se on strategiamme!
Haastattelin aikanaan ensimmäisen osan tiimoilta Gearboxin johtajaa Randy Pitchfordia, joka tuntui suorastaan hehkuvan puhuessaan Borderlandsista. Onko hän mukana jatko-osan teossa?
Duc: Ehdottomasti. Katsoimme juuri muutama päivä sitten konseptikuvia ja hyväksytin ne hänellä. Randyllä on tietysti monta rautaa tulessa, mutta hän on vahvasti mukana projektissa. Randy on mies, joka ei peitä innostuneisuuttaan. Hän rakastaa pelejä ja ne tuntuvat rakastavan häntä!
Simon Elo