EA:n loppuvuoden suursatsaus Battlefield 6 lähestyy ja Pelaaja pääsi pelaamaan peliä ennakkoon ennen sen tänä viikonloppuna alkavaa betavaihetta. Neljän tunnin pelailun perusteella luvassa on yllättävää, mutta mukavan turvallista modernia sodankäyntiä, josta ei menoa tai meininkiä puutu.

Pelin kehitystiimi on painottanut haluaan palata takaisin pelisarjan huippukohtiin, joihin lukeutuvat pelit kolme ja neljä. Inspiraatio näkyy Battlefield 6:ssa vahvasti. Tuntuu aidosti mukavalta pelata jälleen modernia Bäfää.

Olen kuulunut siihen jengiin, joka piti kovasti myös vitosesta, mutta sarjan viimeisimmälle pelille, 2042:lle, ei ymmärrystä juuri riittänyt. Minun mielestä kutonen onkin täysin oikeilla suunnilla miksaillessaan sarjan pelien parhaita puolia, uudistuksia unohtamatta.

Kutosessa on siis mukana myös joitain vitosesta tuttuja elementtejä, mutta yksi loistaa poissaolollaan – Support-hahmoluokan iki-ihana kyky parantaa taistelutovereita laastareita heittämällä. Harmillinen menetys, mutta onneksi tiimitovereiden palauttamista on uudistettu toisin tavoin. On suorastaan ihmeellistä, että kaatuneen tiimikaverin voi nyt raahata oikean taistelupelastajan elkein sivumpaan parantamisen ajaksi. Uudistus nostaa suojien merkityksen ja parantamisen parissa taktikoimisen täysin uudelle tasolle.

Hahmoluokat tekevät kutosessa paluun jo heti alusta alkaen. Luokat ovat entistä joustavampia ja sallivat nyt vapaasti eri aseiden käyttämisen omassa varustuksessa. Pelailin itse valtaosan ajasta rynnäkkökivääri kätösissä juoksevalla Supportilla, joka siis pystyy pelastamaan oman neljän pelaajan ryhmänsä lisäksi minkä tahansa taistelussa kaatuneen liittolaisensa.

Pelin karttavalikoima vaikuttaa ensitestien perusteella pääosin laadukkaalta. Kartat on jaoteltu näppärästi eri kokoisiin alueisiin, joissa pelataan pelimuotojen mukaisesti. Conquest-pelitilassa kartta on käytössä kokonaan, kun taas Squad Deathmatchissa avoinna on vain pari aluetta.

Kartta kuin kartta, päänvaivaa aiheuttavat jälleen kerran tarkka-ampujat, mutta se kuuluu pelin henkeen. New Yorkista inspiraatiota hakevassa Empire Statessa tiiviit kulmat ja sisätilat nostattavat sykkeen kattoon, sillä vihollisia voi tulla usein käytännössä mistä tahansa kulmasta.

Pelimuotoja on pelissä tarjolla runsaalla kädellä. Klassikot kuten Conquest, Team Deathmatch ja Rush tekevät paluun, mutta onpa tarjolla myös King of the Hilliä, Breakthroughta ja Dominationia. Breakthrough kuuluu myös kutosessa omiin suosikkeihini, mutta ainakin näiden pelisessioiden aikana osa pelaajista tuntui olevan harvinaisen hukassa jutun jujusta ja antoi itsensä kuolla. Kyllä – kuolla pelimuodossa, jossa elämiä on rajatusti, vaikka tiimissä olisi kuinka monta taistelupelastajaa.

Ammuskelu tuntuu Battlefield 6:ssa mukavan painavalta ja autenttiselta. Kilpaileviin peleihin verrattuna pelaaminen ei ole kovin arcademaista, mutta hidastempoisemmassakin räiskinnässä on ehdottomasti puolensa. Olen myös kovin innoissani siitä, että kunnollinen kampanjatila tekee paluun uuden pelin merkeissä, onhan räiskintäkampanjoissa kuitenkin aina hetkensä!

Emme valitettavasti päässeet kokemaan pelin tarinallista puolta sen tarkemmin, mutta asetelma, jossa Nato on osittain hajonnut ja palkka-armeijat nostavat päitään kuulostaa mielenkiintoisen kylmäävältä. Luvassa taitaa olla melkoinen matka.

Battlefield 6 ilmestyy 10. lokakuuta. Pelin avointa betaa pääsee pelaamaan tänä ja ensi viikonloppuna. Betaversion pariin pääsee jo tänään katsomalla joitain peliä virallisesti suoratoistavia vaikuttajia.

YouTube video

Lue myös: EA haluaa Apex Legendsistä elokuvan ja tv-sarjan

Lue myös: Otatko Battlefield 6:n testiin tänä viikonloppuna? Tätä on odotettavissa