Mainos: SYNDUALITY: Echo of Ada on dystooppiseen tulevaisuuteen sijoittuva mecha-loottiräiskintä

Pääsimme haastattelemaan pelin kehittäjiä.

28.1.2025 08:18

Mainos: Bandai Namco

Bandai Namcon julkaisema ja Game Studion kehittämä SYNDUALITY: Echo of Ada on ilmestynyt. Pääsimme esittämään muutamia kysymyksiä pelin kehittäjätiimille peliin liittyen.

SYNDUALITY ei ole aivan yhtä nopeatempoinen kuin monet muut ammunta- ja mecha-genren pelit! Yhdessä ohjaajan kanssa halusimme, että pelaajat voivat kokea liikkuvansa painavalla koneella ilman stressiä. Pelin hitaampi tahti antaa uusille pelaajille mahdollisuuden pärjätä kokeneempia vastaan. Tämä heijastaa myös pelin pääosaa, joka painottuu enemmän tutkimiseen kuin taisteluun, tiimi kertoo.

Pelistä löytyy ainutlaatuista särmää, sillä mukana seikkailuissa on aina inhimillinen tekoälykumppani Magus.

– Vaikka olisit yksin, Magus on aina rinnallasi. Se oppii pelityylistäsi ja SYNDUALITYn maailmasta kanssasi. Esineiden sijainnit ja vaaralliset alueet tulevat tutuksi ajan myötä, ja kehittyessäsi pelaajana myös tekemisesi jättävät jäljen peliin Maguksen muodossa. Uskomme, että tämä on ainoa peli, jossa on tällainen järjestelmä, studiolta kerrotaan.

Peli tarjoilee sekä PvP- että PvE-kokemuksia, jotka yhdistyvät hetkittäin. Taistelumekaniikan suunnitteleminen ei ollut kuitenkaan aivan itsestäänselvää.

– Ensimmäinen haaste liittyi perus-PvP-osaan. Ensimmäisessä suljetussa testissä lähes kaikilla mecheillä ja aseilla oli hyvin samankaltaiset tilastot ja kyvyt, ja saimme palautetta siitä, että pelaajat halusivat enemmän eroja niiden välille. Tämän jälkeen lisäsimme elementtejä, jotka tekivät pelin osista paremmin SYNDUALITYn maailmaan sopivia, ja muokkasimme CRADLECOFFIN-ajokkien tilastoja erilaisiksi. Myös PvE:tä suunniteltiin vaikuttamaan ajoittain PvP-tilanteisiin!

Valtaosa pelistä nautitaan CRADLECOFFIN-mechan kyydissä. Kehittäjät kuvailevat sitä enemmänkin jopa ajokiksi, kuin yksiselitteiseksi sotarobotiksi.

– CRADLECOFFIN on itsessään ajoneuvo! Kun Magus ja pelaaja toimivat yhdessä sen sisällä, se täydentyy ja voi näyttää todellisen suorituskykynsä. Uskomme, että tämä kolmen elementin yhdistelmä on yksi SYNDUALITYn kiinnostavimmista ominaisuuksista, studio toteaa.

Pelin vuoteen 2222 sijoittuva dystooppinen maailma pitää toden totta sisällään Magus-tekoälyn, mutta mistä sellaiseen hahmoon oikeastaan lähti? No, ainakin osittain vocaloideista.

– Joskus pelatessa koen, että liittolais-NPC:t tuhoutuvat syistä, joihin en voi vaikuttaa, ja halusin luoda NPC:n, joka oikeasti tukisi minua pelissä! Lisäksi inspiraationa toimi Hatsune Miku! Hänet suunniteltiin vocaloid-hahmoksi, joka voisi laulaa ”ihmismäisellä” tavalla, mutta kun hänen suosionsa kasvoi, ihmiset alkoivat jäljitellä hänen tyyliään. Ihmisen luomus, joka sai ihmiset haluamaan jäljitellä sitä!

SYNDUALITY elää ja hengittää, ja tulevaisuudessa luvassa on mitä ilmeisemmin erilaisia temaattisia värähtelyitä. Tällä hetkellä pelissä kuitenkin keskitytään yhteen teemaan, Riseen.

– Tämänhetkinen teema julkaisun jälkeiselle ajalle on ”Rise”, jossa pelaajat aloittavat Drifterina ja pyrkivät nousemaan SYNDUALITYn ankarassa maailmassa. Tutkimme mahdollisia erilaisia teemoja tulevaisuudessa, mutta toistaiseksi toivomme, että nautitte SYNDUALITY: Echo of Adasta ja yritätte nousta sen ankarassa maailmassa, studio päättää haastattelun.

SYNDUALITY: Echo of Ada on ilmestynyt nyt ja on saatavilla PlayStation 5:lle, Xbox Series -konsoleille sekä pc:lle. Osta peli täältä.