Uusin Call of Duty on ”vuoden suurin viihdejulkaisu” – mutta mitä se tarkoittaa?

Activision juhlii uuden Call of Dutyn olevan vuoden suurin viihdejulkaisu. Julkisuudessa ei vain ole kerrottu, paljonko peli on oikeasti myynyt.

23.11.2014 13:23

Activision on tituleerannut Call of Duty: Advanced Warfaren julkaisun tämän vuoden suurimmaksi koko viihdealalla. Yhtiön mukaan marraskuun alussa kauppoihin saapunut räiskintäpeli on tuottanut julkaisuviikkonsa myynneillä enemmän liikevaihtoa kuin yksikään aiempi viihdetuote tänä vuonna, verrattiin menestystä sitten peleihin, kirjoihin, musiikkiin tai elokuviin.

Mielenkiintoista kyllä Activision ei ole tarjonnut minkäänlaisia lukuja tukemaan väitettään. Julkisuuteen ei ole annettu arviota siitä, montako kappaletta peliä on myyty tai paljonko se on tuottanut, vaikka vielä pari vuotta sitten numeroiden julkaiseminen oli selvästi suuri ylpeydenaihe yhtiölle. Viime vuonna yhtiö vielä peräti myös hienosteli lukuja kertomalla, kuinka Call of Duty: Ghostsia oli toimitettu julkaisupäiväksi jälleenmyyjille miljardin dollarin arvosta, kun taas puhumista varsinaisista pelin julkaisua koskeneista myyntitiedoista välteltiin.

Sen verran Activion on kyllä paljastanut, että Advanced Warfaren myynnit ja vetovoima ovat olleet suuremmat kuin viime vuotisen Call of Duty: Ghostsin. Peli on Activisionin mukaan myynyt myös konsoleilla digitaalisesti enemmän julkaisussaan kuin yksikään muu peli.

Mitä tulee koko Call of Duty -sarjaan, on se Activisionin mukaan tuottanut liikevaihtoa nyt yli kymmenen miljardia dollaria. Yhtiön toimitusjohtaja Bobby Kotick onkin hehkuttanut, että Call of Duty on näin ollen tuottanut enemmän kuin mitä Nälkäpeli-, Iron Man-, Transformers– ja Avengers-elokuvat ovat tuottaneet yhteensä lipputuloillaan.

Ensimmäinen Call of Duty -peli julkaistiin vuonna 2003. Pääsarjan osia maailmalla on nähty tähän mennessä 11 kappaletta.

Lähde: Activision

Lisää luettavaa