Lokakuu on täällä ja sehän on tarkoittanut uuden Pelaaja-lehden numeron saapumisen lisäksi sitä, että ensimmäinen uusi Tony Hawk -peli toviin on ulkona. Tony Hawk’s Pro Skater 5:stä piisasikin keskustelua pitkin viikkoa, mutta ei ikävä kyllä sen takia, että peli olisi lyönyt pelaajia ällikällä laadullaan. Erityisen laadukas ei ollut ilmeisesti aikoinaan Xboxille työn alla ollut hyllytetty South Park -pelikään, josta saatiin hiljattain julkisuuteen uutta varhaista materiaalia nähtäväksi.
Näistä ja monesta muusta asiasta voit lukea lisää oheisesta viikon suurimpia uutisia kokoavasta listauksestamme.
Tony Hawk 5 on rikki ja Activision tietää sen – ilmaista lisäsisältöä luvassa
Perjantaina virallisesti Eurooppaankin asti rantautunut Tony Hawk’s Pro Skater 5 ei ole juuri saanut pelaajia hurraamaan laadullaan. Pitkin kuluvaa viikkoa peli on kerännyt nauruja ja hämmennystä muun muassa lukuisilla bugeillaan ja muilla teknisillä ongelmillaan, minkä lisäksi sen sisällön laadun ei muutenkaan ole katsottu olleen erityisen hyvää.
Activision onkin nyt viimein lupaillut, että se yrittää tehdä ainakin jotakin pelikokemuksen parantamiseksi.
– Video kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, oli niin kauheeta katottavaa ettei ees naurattanu. -Lockdownn
– Tuohon videoon tiivistyy täydellisesti tämänhetkinen kasari ysäri -nostalgiabuumi joka on meneillään, yritetään epätoivoisesti herättää henkiin asioita joista jengillä on lämpimiä lapsuudenmuistoja, mutta toteutus kusee muroihin jälleen kerran. Yrittäisivät edes saamari sentään! -Olzi90
Yllätyspelejä kuukausimaksun hintaan – Humble Bundle paljasti Humble Monthly -palvelun
Hyväntekeväisyyttä tukevista pelipaketeistaan tunnettu Humble Bundle on paljastanut uuden Humble Monthlyksi kutsun tilauspalvelun.
Hieman reilut 10 euroa kuussa kustantavan palvelun ideana on tarjota asiakkailleen joka kuukausi nautittavaksi uusi digitaalisilla Steam-peleillä kyllästetty paketti, jonka sisällön he saavat pitää omanaan ikuisesti. Pienoinen koukku palvelussa on kuitenkin se, etteivät pelaajat tiedä koskaan etukäteen heille annettavien pakettien kokonaissisältöä, vaan se paljastuu aina vasta jokaisen kuun ensimmäisenä perjantaina, jolloin paketit jaetaan Humble Monthlyn -tilaajille.
– Suurin ongelma on juurikin se että pelit ovat satunnaisia ja pitää lyödä raha pöytään ennenkuin ne saa ja kyseessä loppujen lopuksi vain ja ainoastaan niistä digitaalisista peleistä. Humble Bundle ennakkotilaus voisi kuvata parhaiten. -Marioysikax
– Täytynee seurata mitä pelejä sieltä tulee ensin ja sitten miettiä liittymistä. Tosin voisin veikata että muutamaan ensimmäiseen pakettiin voi tulla jotakin tavanomaista parempaa, jotta palvelu saa hyvän maineen. Sitten kun tilaajia saadaan tarpeeksi, pelien taso laskee. Pelätään pahinta ja toivotaan parasta. -kansalainen
Valituksen voima puraisi: uuden Deus Exin erikoinen ennakkotilausohjelma peruutettiin
Square Enix on päättänyt peruuttaa elokuussa käynnistetyn Deus Ex: Mankind Dividedin erikoisen ennakkotilausohjelman. Augment Your Pre-Orderiksi kutsutun ohjelman tarkoituksena oli antaa pelin ennakkotilaajille vapaus valita muutamista vaihtoehdoista, millaisia ennakkotilausetuja he halusivat pelinsä mukaan. Mitä enemmän peli myös keräsi ennakkotilauksia, sitä enemmän etuja pelinsä mukaan oli mahdollista saada.
– Henkilönä joka odottaa innolla uutta Deus Ex:iä Human Revolutionin jälkeen, tämä ennakkotilaus pelleily jätti vain pahan maun suuhun.. -Glatus
– Olihan tuo jäätävää kuluttajien älykkyyden aliarviointia. Systeemi oli pelkkä kusetus, jonka lapsikin tajuaa: Pakettiin saatavat lisukkeet muka avautuivat sen mukaan, kun ”tarvittava” määrä ennakkotilauksia tulee täyteen, mutta missään ei kerrottu mikä tämä määrä olisi ollut. -Haerski
GameStop-pomo vannoo: ”Pelilevyt eivät ole katoamassa minnekään”
Digitaalisen median suosio ei ole suoranainen uhka fyysisille pelilevyille, uskoo GameStop-pelikauppaketjun toimitusjohtaja Paul Raines.
Fortune-lehdelle antamassaan tuoreessa haastattelussa Raines kieltää kauhistelevansa digitaalisen jakelun räjähdysmäistä suosiota, vaikka GameStopin toimintamalli perustuu fyysisten levyjen myyntiin ja vaihtoon. Viime vuonna digitaaliset myynnit valtasivat vajaan miljardin lohkon kauppaketjun 9,3 miljardin dollarin tuotoista.
– Hmm. Niin. En ole oikein varma, että mitä mieltä täydestä digitalisoitumisesta pitäisi olla. Toisaalta koteloita on mukava hypistellä ja ne ovat usein hienon näköisiäkin. Toisaalta ne voivat viedä myös aivan tuhottomasti tilaa. Pelin ostaminen ja lataaminen digitaalisesti on nopeaa ja helppoa, mutta toisaalta on myös mukavaa asioida pelikaupoissa ja heittää vaikka vähän läppändeerosta myyjän kanssa. Kovalevyltä pelattava peli kulkee aina matkassa ja se on helpompi käynnistää, mutta toisaalta levyllä olevan pelin uudelleenasentaminen ei vaadi nettiyhteyttä eivätkä pelin käyttöoikeudet ole kiinni konsolissani tai gamertagissäni. -Malarkey
– On pelisarjoja joista satun pitämään erityisen paljon ja näin tulen hankkineeksi niiden (fyysisiä) oheistuotteita. Olisi ironista jos itse peli olisikin olemattomammassa muodossa. -Erik H.
Oikeus voitti…? Indiepeli menettää nimensä vaatejätin takia
Saksalaiskehittäjä Black Forest Gamesin viime vuonna early access -muodossa julkaisema räiskintäpeli DieselStormers joutuu muuttamaan nimensä. Syy tähän on pelin kehittäjien epäonnistunut hanke saada DieselStormersista heidän oma tavaramerkkinsä vaateyhtiö Dieselin vastustuksesta johtuen.
– Aika vaikeaksi menee nimien keksiminen tuotteille, kun isot firmat omistavat näköjään jo oikeuden sanoihin. Huh huh -Tunna
– Diesel on lisenssinä mukana pelialalla, muun muassa myyynyt lisenssinsä sims 3;seen. Joten niillä on todella hyvä syy puollustaa diesel nimimerkkiä. Jos eivät puollustaisisi, niin esimerkiksi ea;llakin olisi lupa sen jälkeen tehdä diesel ripoffeja simeihin, laittamalla diesel ja jonkun sanan lisää, sitten muuttas parista kohdasta ompelujälkiä vaatteista niin ei tarvitsisi maksaa rojalteja tai sopimusta dieselille. -Joulupukki
Super Mario Maker on Nintendon uusin miljoonahitti
Omien Super Mario -kenttien luomisen mahdollistava Wii U -peli Super Mario Maker on myynyt miljoona kappaletta maailmalla, Nintendo on vahvistanut. Peli saatiin kauppoihin alkujaan Japanissa 10. syyskuuta ja muualla maailmassa päivää myöhemmin, eli rajapyykin saavuttamiseen pelillä meni noin parisen viikkoa.
– Pakko myöntää tuli kyllä ihan puskista tälläiset myynnit. Olisin kuvitellut että mennään aikalailla Splatoonin myynneissä, mutta jo nyt miljoona myyty, niin mennään kyllä aika heittämällä ohi. -JayeizH
– Itse ounastelin, että olisi myynyt avausviikolla sen miljoonan. Tosin japanissa ei myynyt kuin ~140k, vaikkakin hyvin sillä myyntilistojen kärkeen pääsi. Ei siis mahdoton rajapyykki olisi ollut rikkoa, jos vähän paremmin olisi kotimaassaan saanut hypeä. -Mikanes
Kohta kaksivuotias Gran Turismo 6 sai luvatun rataeditorinsa viimeinkin
Kohta jo kaksi vuotta täyttävä Gran Turismo 6 tuli vihdoin valmiiksi tällä viikolla.
Joulukuussa 2013 PlayStation 3:lle julkaistun Gran Turismo 6:n luvattiin jo julkistuksensa aikaan saavan monipuolisen rataeditorin, jota ei sittemmin ole näkynyt tai kuulunut. Pelin tuorein 1.21-päivitys tuo kuitenkin mukanaan yllättäen tuen juuri julkaistulle, ilmaiselle Track Path Editor -kumppanisovellukselle, joka on tarjolla nyt sekä Applen että Googlen sovelluskaupoissa.
– Tämä sarja on vähän kuin Nokian puhelimet: Ei kiinnosta enää juuri ketään, koska kilpailijat tarjoaa parempaa. Yamauchin kapeakatseisuuden – ja oman henkilökohtaisen täydellisyyden tavoittelunsa – takia tämä sarja ei tule uudistumaan varmaan koskaan. -MastaKillah
– Enpä edes muistanut, että kuutososa oli olemassa. -JNyknn
PS4:n mittava 3.00-päivitys saapui keskiviikkona
Toivottavasti pidätte päivityksistä, sillä PlayStation 4 sai jälleen yhden sellaisen nyt keskiviikkona. Versionumeroa 3.00 kantavaa järjestelmäpäivitystä onkin kelvannut odottaa, sillä se on lisännyt mukavan joukon uusia ominaisuuksia konsoliin, kuten mahdollisuuden suoratoistaa pelaamistaan YouTubeen ja aina vain suuremman pilvipankin PlayStation Plus -jäsenten tallennuksia varten.
– Hyviä ominaisuuksia kaikki ovat, etenkin pilvitallennustilan reilu kasvattaminen. Mutta entäs ne KANSIOT? -Jonppe
– Tärkein päivitys olisi saada palvelu tasaisen toimivaksi. Pari huoltokatkoa viikossa ei ole kovinkaan motivoiva myyntivaltti. -Norsukampa
Kurkista pelinkehityksen kulisseihin: ennennäkemätöntä pelikuvaa hyllytetystä South Park -pelistä
Verkkoon on saatu ennennäkemätöntä pelikuvaa todella varhaisessa kehitysvaiheessa olleesta South Park -peliprojektista.
Keskeneräiseksi jääneen South Park -pelin sisältävä alkuperäisen Xbox-konsolin kehitysyksikkö on löytänyt tiensä YouTube-kanava HappyConsoleGamerin haltuun. Kokonaan julkistamaton South Park -peli oli kehitteillä mm. Tomb Raider– ja Tony Hawk -pelisarjan parissa työskennelleessä Buzz Monkey -studiossa.
– Stick Of Truthin tyyli sopii kyllä paremmin South Park -peliin kuin täysin 3D. -Qvistus
– Hyvä pohjahan tuo on ollut, mikähän lie syynä ettei tuosta edennyt mihinkään? -zappah
Pelinkehityspeli Project Sparkin kaikki sisältö on pian täysin ilmaista
Microsoftin pelinkehityspeli Project Spark on jo nyt pelattavissa ilmaiseksi, mutta ensi viikolla peli on entistäkin ilmaisempi.
Project Spark saa 5. lokakuuta mittavan päivityksen, jonka myötä kaikki peliin julkaistu lisäsisältö tulee pelaajien saataville maksutta. Aiemmin maksumuurin taakse jäänyttä lisäsisältöä tulee Project Spark -pelaajien ulottuviin 46 lisäsisältöpaketin ja yli 2 000 yksittäisen sisältökohteen verran. Päivityksen myötä Project Sparkiin ei julkaista enää uutta lisäsisältöä, vaan Microsoft keskittyy lähinnä kannustamaan käyttäjiä kehittämään uuden sisällön kehittämisessä.
– Perhana, sillä ehdin jo ostaa peliin conkers family reunion. Ei se paljoa maksanut, mutta silti…–Portable