Tiesitkö? Näin syntyi pelihistorian ikonisin robotti

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin uusi artikkelisarja, jossa kerromme faktoja pelialan, sen ikonien ja tekijöiden taustoista ja salaisuuksista. Ensimmäisenä kerromme, miksi Mega Manista tehtiin sininen.

25.1.2015 08:30

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin uusi artikkelisarja, jossa kerromme faktoja pelialan, sen ikonien ja tekijöiden taustoista ja salaisuuksista.

Kun Mega Manin isäksikin virheellisesti kutsuttu Keiji Inafune aloitti työnsä Capcomilla, ensimmäisen Mega Man -pelin kehittely oli jo alkanut. Alustavat hahmosuunnitelmat olivat valmiina, ja päähenkilön alustava design oli itse asiassa kehittäjätiimissä työskennelleen Akira Kitamuran kynästä. Inafunen kontolle jäi viimeistellä suunnitelma Kitamuran luoman pikselihahmon pohjalta.

Suunnittelmasta uupui kuitenkin vielä yksi olennainen osa: väritys. Muun tiimin mielestä hahmon tulisi olla sininen, mutta Inafune oli ajatusta vastaan. Hän taipui lopulta, mutta on myöhemmin kommentoinut, että väriin päädyttiin yksinomaan Nintendo Entertainment Systemin rajoitusten takia.

NESin väripaletti kattaa 54 tai 56 väriä laskutavasta riippuen. Paletin väriskaalasta sininen on monipuolisin, ja sen käyttö mahdollisti muita värejä yksityiskohtaisemman hahmosuunnittelun. Tämä on pääsyy sille, miksi yhdestä pelihistorian ikonisimmista hahmoista tuli sininen aikakaudella, jolloin sen värisiä pelihahmoja ei juuri nähty – eräs toinen sininen sankari kun kiihdytti pelikansan tietoisuuteen vasta muutamaa vuotta myöhemmin.

Inafune pääsi suunnittelemaan päähenkilönsä kuusi vuotta myöhemmin, kun Super Nintendo alkoi vallata alaa NESiltä. Tosin Mega Manin oli tarkoitus siirtyä syrjään, kun sankariksi piti nousta Inafunen suunnittelema Zero. Capcom ei kuitenkaan pitänyt ajatuksesta, vaan negatiivisen vastaanoton pelossa Inafune suunnitteli Mega Man X:n pelin nimihahmoksi ja tipautti Zeron sivuhahmoksi.

Lisää luettavaa