Ilmainen vai ”ilmainen”? Google vetää jyrkän rajan ilmaispelien mainontaan

Puhe mobiililaitteiden free to play -peleistä voi olla kuolemassa Euroopassa. Google ei pian salli enää ilmaispelien kutsumista vanhalla mantereella ilmaiseksi, mikäli peli tukee sovelluksen sisäisiä maksuja.

19.7.2014 13:04

Google on myöntynyt Euroopan komission pyyntöihin muokata tapaa, jolla se käsittelee mobiililaitteille julkaistavia niin sanottuja free to play -pelejä Euroopassa.

Android-käyttöjärjestelmää hallinnoiva Google on kertonut komissiolle, ettei se ole tulevaisuudessa sallimassa pelien mainostamista enää ”ilmaisena”, mikäli mainostettavasta pelistä löytyy tuki sovelluksen sisäisille maksuille. Aikeena Googlella on myös varmistaa, että kun käyttäjä on aikeissa tehdä sovelluksien sisäisiä ostoksia, pyydetään tältä oletuksena aina ennen toimenpidettä varmistus ostoksesta.

Googlen on tarkoitus esitellä uudistukset Android-maailmaan syyskuun loppuun mennessä. 

Osana Euroopan Unionia toimiva Euroopan komissio on tutkinut mobiililaitteiden ilmaispelejä tarkasti varsinkin viimeisen vuoden ajan useiden kuluttajien ilmaistua huolensa niiden mahdollisista ongelmista. Vastauksena huoliin komissio on pyrkinyt luomaan ohjenuoria, joiden tarkoituksena on erityisesti ollut varmistaa, etteivät lapset ajaudu vahingossa törsäämään mittavia summia ilmaisiksi mainostettuihin peleihin.

Euroopan komissio keskusteli uusista pelisäännöistä laajalti Googlen, Applen ja muun muassa muutamien kuluttajansuojajärjestöjen kanssa viime helmikuussa.

IOS-laitteita hallinnoivan Applen osalta Googlen tapaista vastausta ei olla vielä saatu. Yhtiö on kyllä luvannut huomioida komission esittämät ohjeet, mutta se ei ole vielä vahvistanut, mitä se aikoo tehdä niiden suhteen ja milloin.

Teknologiasivusto Engadgetille antamassaan lausunnossa Apple on todennut, että yhtiön laitteiden lapsilukko-ominaisuudet ovat parhaillaan jo varsin monipuolisella tolalla ja että ne tulevat myös paranemaan vielä jatkossa. Apple uskoo myös merkitsevänsä kauppapaikoillaan jo selvästi sellaiset tuotteet, jotka tarjoavat sovelluksen sisäisiä ostomahdollisuuksia.

Lähde: Euroopan komissio, Engadget

Lisää luettavaa