Jep, luit oikein. Tämä on sitä klikkiotsikointia.

”Et ikinä usko, mitä tämä kaunotar vilautti!” ”Suomalaismummon kauhunhetket suositussa lomakohteessa!”Suosikkibändin laulajan koira pelasti hukkuvan!” Journalismiksikin kutsuttu kilpailu klikeistä on pelipuolella keskivertoa vaikeampaa, sillä pelihahmot ja niiden tekijät uunoilevat aitoja ihmisiä harvemmin kännissä tai läpällä. Pelaajalehti.comin uutislinjauksena on ollut jo vuosia arvokkuus ja hölmöilyjen välttely. Silti joskus tekisi mieli revitellä. Siitä lähti haaste. Kuka kehittää älyttömimmän otsikon, joka on lisäksi täyttä totta? Haaste hyväksytty.

Koska natseilu on kovasti muotia, mieleen tuli tietysti se Itävallan viiksikorpraali, joka on jo inspiroinut elokuvien nimiparhaimmistoa. Esimerkiksi They Saved Hitler’s Brain -filkassa kätyrit säilövät Aatun aivot purkissa Etelä-Amerikan piilopaikkaansa kuin ilkeän suolakurkun.

Pelkkä Hitler ei kuitenkaan riitä, sillä hänethän on hoideltu peleissä jo Wolfenstein-räiskinnöissä. Aikamatkustus on avain, sillä ihmisiä kiehtoo loputtomasti se, kuinka historia olisi voinut mennä toisin. Entä jos Saksa olisikin voittanut toisen maailmansodan? Millaisessa dystopiahelvetissä oikein eläisimme? Sekin on vain jo nähty. Monet vakavat strategiapelit antavat pelaajan asettua Aatun housuihin. Pitäisi siis mennä kauemmas menneeseen.

Tartuin siis kestosuosikkiini eli Crusader Kings II:een, ainoaan strategia- ja sotapeliin, joka simuloi mieluummin ihmisiä kuin valtioita ja armeijoita. Suunnitelmani on seuraava. Natsien Thule Bruderschaft -okkultistit (ihan oikea salaseura!) ovat kehittäneet aikaportaalin, jonka kautta johtaja voi loikata yksin muuttamaan menneisyyttä juuri ennen kuin Berliini kaatuu. Määränpää on Baijeri vuonna 768. Tällaiseen ei kukaan täysjärkinen tuhlaisi iltaansa, mutta mitäs pienistä.

Jostain syystä CK II:n hurja moditarjonta ei sisällä yhtään aikamatkustelumodia tai ritarien sekaan heiteltävää panssarivaunua, joten kaikki piti hoitaa käsin. Mukaan lähtisi vain Sveitsin rakastamaa natsikultaa, jota taikoisin taatulla konsolikomennolla addgold.

Otsalla roikkuva tukka ja aavistuksen turhan leveät viikset onnistuvat pelin hahmoeditorilla leikiten, mutta luonteenpiirteet on vaikea valita. Voiko Hitlerin outoa karismaa kuvata korkealla diplomatia-taidolla? Onko hänen koulutuspohjansa Flamboyant Schemer vai Underhanded Rogue? Valitsen lopulta terveestä itsetunnosta ja heikosta taktiikkapäästä kertovan ”Misguided Warrior” -koulutuksen. Se kuvaa korpin sotilasarvoa ja vahvaa uskoa, että Venäjälle kannattaa hyökätä talvella.

Sitten seuraa paras osuus. Aatulla on päässä jotain vikaa viimeistään sodan loppuvaiheessa, joten Hitler-meemivideoita seurailleen valitsen hänelle Depressed-, Stressed-, ja Lunatic-piirteet. Kasvissyöntiä ja koirankasvatusta ei löydy harrastusten listalla, ja nuoruuden taideopintoja saa kuvata Poet-runoilu. Scarred eli arpisuus kuvaa Sommen taistelussa saadun vamman jälkiä. Seuraksi tulevat Cynical, Pragmatic, Ambitious ja kasvissyöntiä kuvaava Temperate. Aatu on valmis!

Hitler saa vuoden 768 alussa hallittavakseen Baijerin valtakunnan, joka sijaitsee nykyisten Itävallan, Italian ja Sveitsin risteyksessä. Lähteekö tästä tuhansia vuosia kestävä valtakunta? Aluksi on hankittava korvike nykyaikaan jääneelle Evalle. Ennen kuin päästä naimisiin tai ehdin juonia, sotia tai haalia lisää maata, peli ilmaisee vahvan mielipiteensä natsitouhuista. Itsensä Kaarle Suuren poika Kaarle Nuorempi lähettää Hitlerille kirjeen. Siinä lukee näin:

”Demoninen Adolf-pelle,

Alhainen luonteesi on kuin kreikkalaisesta näytelmästä. Tämä on SODANJULISTUS. Tapaamme taistelukentällä.”

Ranskalaisten valtavat armeijat vyöryvät Baijeriin ja koko kokeilu on ohi. Karmaa ei voi näemmä paeta edes aikakoneella.  

Janne Pyykkönen

Lisää luettavaa