Ennakossa Space Hulk: Deathwing

Pelaajalehti.comin ennakossa Space Hulk: Deathwing, eli avaruusmerijalkaväen elämää ensimmäisessä persoonassa. Tuleva Warhammer 40K -peli pureutuu Dark Angels -avaruussoturien mytologiaan ja siinä sivussa avaruuden pimeydessä kelluvien romukasojen ytimeen.

2.5.2016 09:51

SPACE HULK: DEATHWING

Tekijä: Streum on Studio, Cyanide Studios Julkaisija: Focus Home Interactive
Alustat: PS4, Xbox One, Win Julkaisu: 2016

Viimein onnistunut Space Marine -peli?

Warhammer 40K:n rikkaaseen universumiin perustuva Space Hulk: Deathwing pyrkii harppaamaan eteenpäin miedosti vastaanotetuista edeltäjistään. Space Hulk -pelisarjan uudet kehittäjät Streum On Studio ja Cyanide kokeilevat siirtää aiemmin taktiseen vuoropohjaiseen taisteluun pohjautuneet mittelöt tällä kertaa ensimmäisen persoonan toimintapeliksi. Warhammer-faneille mielenrauhan antanee se, että täysin peliä varten kirjoitettu tarina on kynäilty tiiviissä yhteistyössä Games Workshopin kanssa. Pelaaja oli paikalla kevään alussa järjestetyssä Space Hulk: Deathwingin esittelytilaisuudessa Pariisissa.

Warhammerin maailmassa space hulkit ovat suunnattomia avaruudessa ajelehtivia avaruusalusten ja asteroidien kasaumia, joiden lukemattomissa tunneleissa ja holveissa majailee toinen toistaan pahantahtoisempia olentoja. Avaruuden läpi lipuvat ja ajoittain pitkiä hyperavaruusloikkia tekevät rojukasat ovat asukkaineen myös jatkuva uhka kaaosta vastaan taisteleville roduille, kuten ihmisille ja haltiarotu eldareille. Muinaiset alukset sisältävät myös arvokkaita pyhäinjäännöksiä ja arkistoja, joiden vuoksi ihmisten Imperiumi ja sen eliittisotilaat niitä tutkivat.

Space Hulk: Deathwingissä pelaaja ottaa komentoonsa pelätyn Dark Angels -jaoston Deathwing-komppanian avaruusmerijalkaväkiryhmän. Päähenkilönä ohjataan psyykkisiä tuhovoimia hyödyntävää librarian-luokan soturia, joka nimestään huolimatta poikkeaa raskaasti aseistetun ja panssaroidun ulkomuotonsa vuoksi ratkaisevasti useimmista kirjastonhoitajista. Ihmiskunnan keisarin pyhän tuomion annostelijana librarian on vertaansa vailla taistelukentällä, mutta myös ryhmän tekoälytovereilla on kortensa kannettavana. Pelaajan ohjaaman taistelijan taustalla säestävät muun muassa apothecary eli eräänlainen lääkintämies sekä romuluinen terminaattori, joka kantaa pääsääntöisesti pyöriviä konekivääreitä tai vastaavia isomman luokan tuhovälineitä. Kutakin avaruussotilasta voi halutessaan käskyttää liikkumaan tiettyyn paikkaan tai tietyn vihollisen kimppuun, jolloin taistelut saavat jonkinasteisen taktisen vivahteen.

Space Hulk: Deathwing -ennakko

”Ahtaita käytäviä ja hulppean kokoisia halleja yhdistelevät rakenteet vaihtelevat aluksen iän, tyypin ja sitä kansoittavien rotujen mukaan.”

Space Hulk: Deathwing -ennakko

Kaikkia hahmoja voi kustomoida aseistuksen ja käytettävien kykyjen osalta. Eri aseilla varustautuminen käy näppärästi psygate-teleportin avulla avautuvassa varustevarastossa, jonka sisältämät vempeleet lisääntyvät pelissä etenemisen tahtiin. Esitellyssä testiversiossa suurin osa kalustosta oli valittavissa heti kättelyssä, joten nähdyissä kamppailuissa näimme, miten kuolemaa annosteltiin esimerkiksi Mace of Absolution -taistelunuijalla, liekinheittimillä sekä miekan ja konepistoolin yhdistelmällä.

Space Hulk -hylkyä tutkiessaan sotilasryhmä kohtaa pian vihollisia, joiden tulva on pelinkehittäjän mukaan loputon. Kantavaksi teemaksi nouseekin suhteellisen nopeasti vihollismassojen pysäyttäminen ovilla ja muilla esteillä. Lisäksi etenemisreiteille kasautuneet ilkimykset on syytä kanavoida mahdollisimman helposti tuhottaviksi hyödyntämällä rakenteiden luonnollisia pullonkauloja ja oviaukkoja. Useimmat viholliset ovat alun hetkinä lähituntumaan puskevia heikkoja otuksia, kuten tyranideja, mutta pian vastaan marssii valtavia broodlordeja ja tuliaseita käyttäviä hybridejä. Psygatea ja sen antamaa turvaa hyödynnetään ahkerasti, varsinkin jos hahmojen panssarit alkavat antaa periksi kyltymättömän moukaroinnin alla. Merijalkaväen sotilaiden raajat ottavat vahinkoa itsenäisesti, joten esimerkiksi rampautettu kilpikäsi ei enää nosta suojausta ylös, eikä haavoittunut jalka auta raskaasti panssaroidun sotilaan jo valmiiksi verkkaista liikkumista.

Pelattavaa Space Hulk: Deathwingissä pitäisi kehittäjien lupausten mukaan riittää useammaksikin toviksi, sillä lääniä avaruudessa kelluvan romurykelmän sisällä on vaikka kuinka. Ahtaita käytäviä ja hulppean kokoisia halleja yhdistelevät rakenteet vaihtelevat aluksen iän, tyypin ja sitä kansoittavien rotujen mukaan. Lisäksi jokaisella lukuisista julkaisun aikaan saatavilla olevista alueista on omat päätehtävänsä ja sivutehtävänsä. Oman lisänsä tiimipohjaiseen toimintaan antaa suunnitteilla oleva kolmesta viiteen pelaajaa käsittävä yhteispelitila, jolloin jokainen pelaaja omaksuu yhden ryhmäläisen roolin varusteineen ja erikoiskykyineen.

Space Hulk: Deathwing julkaistaan PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja pc:lle vuoden 2016 aikana.

Markus Heino

Lisää luettavaa